Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sandomierska szopka z XVIII wieku z Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu. Zobacz niesamowite, drewniane figurki

Klaudia Tajs
Klaudia Tajs
W Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu eksponowana jest barokowa szopka z XVIII wieku.
W Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu eksponowana jest barokowa szopka z XVIII wieku. KLaudia Tajs
W Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu eksponowana jest barokowa szopka z XVIII wieku. Wchodzące w jej skład figury przedstawiające Trzech Króli, Hajduka, Kozaka, Pasterzy, wołu i osła, pochodzą z kościoła Ducha Świętego w Sandomierzu.

Niezwykła szopka z XVIII wieku w sandomierskim muzeum

Szopka powstała w XVIII wieku i służyła niegdyś w kościele Ducha Świętego w Sandomierzu, który do 1784 roku należał do zgromadzenia kanoników regularnych de Saxia zwanych Duchakami; w 1819 roku szpital i klasztor powierzono siostrom Miłosierdzia św. Wincentego à Paulo.

Szopka wchodzi w skład stałej ekspozycji, jednak czas Bożego Narodzenia, to moment, kiedy należy przypomnieć sobie o szopce i zobaczyć ją w przededniu nadchodzących świąt.

Szopka składa się z dziewięciu figur wyobrażających pasterzy, hajduka, kozaka, trzech królów oraz wołu i osła. Figury wykonane są ze zgrzebnego lnianego płótna kolorowanego farbami, uformowanego na drewnianej konstrukcji. W figurach symbolizujących trzech królów oraz hajduka, szaty wykonano przy użyciu jedwabnych i brokatowych tkanin oraz koronek i galonów z nici metalowych. Część figur ma ubiory stylizowane na polski ubiór kontuszowy, przy komponowaniu których nie zapomniano o jedwabnym pasie kontuszowym i safianowych butach.

Figury otaczają rzeźbę wyobrażającą Matkę Bożą, która umieszczona jest na drewnianym polichromowanym foteliku. Rzeźba pochodzi z klasztoru Panien Benedyktynek w Sandomierzu. Wykonana jest z drewna lipowego, pierwotnie była to rzeźba pełnoplastyczna, o wys. ok. 60cm. Nie wiemy w jakim czasie rzeźba została przycięta, a następnie dodano jej ruchome nogi umożliwiające zakomponowanie jej w szopce. Tułów od linii dekoltu został także ociosany, z tyłu ścięto fałdy sukni i włosy. Można również dostrzec, że w dolnych partiach sukni zachowała się oryginalna powłoka malarska -folia srebrna laserowana czerwienią, położona na gruncie zaprawy kredowo-klejowej. Na sukni oraz włosach widoczne są fragmenty złocenia na czerwonym pulmencie. Twarz przemalowano, dlatego kolejne warstwy polichromii zatarły pierwotną subtelność oblicza i wyrazistość formy. Profilowe ujęcie twarzy Matki Bożej ukazuje kanon urody o wypukłym czole, które okalały niegdyś faliste włosy opadające na plecy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sandomierz.naszemiasto.pl Nasze Miasto